meesters van reiki
meesters van reiki
*
auteur: jeroen boekhoven
bron: skepter 14(4), december 2001
*
een piramide
van meesters
de constructie van reikitradities
reiki
is een typisch esoterische 'healingmethode' met grootse claims, die in korte
tijd populair werd. hoe verkoopt deze techniek zich?
bij reiki wordt een universele levensenergie, ki genaamd, doorgegeven via
handoplegging. je kunt reiki gebruiken voor jezelf, voor anderen en voor
honden, katten, planten en vogels. 'reikimasters' kunnen helpen bij insectenbeten,
astma, schizofrenie, hersenaandoeningen, kanker, diabetes, geslachtsziekten,
aids. dat alles en nog veel meer door eenvoudigweg de energiekanalen zich
te laten openen en blokkades op te heffen.
de opleiding tot reikimaster kent drie niveaus. op het
eerste niveau leren studenten de geschiedenis en de handposities en krijgen
ze vier initiaties die ervoor zorgen dat energiekanalen geopend worden.
na afloop van die basisopleiding kunnen studenten de energie gebruiken
voor zichzelf en voor anderen. het tweede niveau staat in het teken van
de geheime reikisymbolen: die vergroten de kracht van de energie en helpen
bij het verkrijgen van inzicht in psychologische processen. de opleiding
op het derde niveau bestaat uit een inwijding tot reikimaster. die is
bevoegd zelf reiki te doceren. via zelfstudie is het onmogelijk reikimaster
te worden.
inmiddels zijn er ongeveer dertig verschillende reikistromingen,
waarvan verschillende hun naam als handelsnaam hebben gedeponeerd. allemaal
hebben ze een eigen, specifieke invulling van reiki en allemaal moeten
ze hun eigen kennis en praktijk onderbouwen en verantwoorden.
een groot deel van die verantwoording is te vinden in
de geschiedenis en de inhoud van de reikitraditie, zoals die is beschreven
en bedacht door mensen uit de reikibeweging zelf.
volgens olav hammer (2001) legitimeren esoterische stromingen
zich hoofdzakelijk door zich op traditie, wetenschap en ervaring te baseren.
men construeert een historische lijn naar een gouden tijdperk in een ver
verleden, en daarbij worden vaak religieuze symbolen uit totaal verschillende
tradities voor eigen gebruik aangepast en met elkaar verbonden. het geheel
wordt met pseudo-wetenschappelijk sausje overgoten, maar uiteindelijk
gaat het altijd om persoonlijke ervaringen, en levensverhalen hebben dan
ook een belangrijke functie in elke esoterische stroming.
bal van licht
een van de belangrijkste verhalen uit de reikitraditie
is de autobiografie van hawayo takata, de hawaïaanse vrouw van japanse
afkomst, die reiki naar het westen haalde in 1938. zij was de eerste westerse
reikimaster. met haar levensverhaal schiep zij een identiteit die bij
haar positie paste. later is het door haar studenten op schrift gesteld.
tijdens een bezoek aan haar ouders in japan in 1936 zou
ze onwel geworden zijn en werd ze opgenomen in een ziekenhuis. daar werden
galstenen, een tumor en een blindedarmontsteking geconstateerd. ze lag
al klaar op de operatietafel toen ze drie keer een stem hoorde zeggen
dat een operatie niet nodig was. navraag bij de artsen leverde haar informatie
op over de reikikliniek van chujiro hayashi.
ze verliet het ziekenhuis onmiddellijk en ging naar de
reikikliniek, waar ze vier maanden lang dagelijks reikibehandelingen onderging
en zo langzaam genas. ze vroeg hayashi of hij haar ook reiki wilde leren.
na een opleiding van een jaar keerde ze in 1937 terug naar hawaï.
hayashi volgde haar enige tijd later en in 1938 wijdde hij takata in als
reikimaster. zij was daarmee de dertiende en laatste die hij inwijdde.
pas in 1970 kreeg reiki voet aan de grond in noord-amerika. vanaf dat
jaar tot haar dood in 1980 initieerde takata tweeëntwintig reikimasters.
volgens deze geschiedenis is hawayo takata dus degene
die de oorspronkelijke japanse traditie doorgaf. zij was opgeleid door
hayashi, en hij was de eerste leerling van degene bij wie het allemaal
begon: mikao usui.
de geschiedenis van mikao usui is het scheppingsverhaal
van reiki. usui, zo vertelde takata en die had het weer van hayashi
zelf was het hoofd van de christelijke doshisha universiteit in
kyoto. op een dag vroeg een student aan usui of hij geloofde dat jezus
echt zieken had genezen via handoplegging. nadat usui antwoordde dat hij
dat inderdaad geloofde, vroegen de studenten hoe jezus dat kon hebben
gedaan. ze brachten hem daarmee op het idee om op zoek te gaan naar het
geheim van de genezende kracht van jezus.
hij verliet japan en ging naar de universiteit van chicago
om het christendom en bijbelteksten te bestuderen in een christelijk land.
maar zeven jaar studie bracht hem niet verder. hij zocht daarom ook in
hindoeïstische en boeddhistische teksten. ook boeddha bleek een helende
kracht te hebben, en dus keerde hij weer terug naar japan op zoek naar
meer boeddhistische teksten.
in japan bezocht hij boeddhistische kloosters, tot hij
in een daarvan mocht blijven om oude geschriften te bestuderen en om te
mediteren. hij leerde zelfs chinees en sanskriet, om de religieuze teksten
in hun oorspronkelijke vorm te kunnen lezen.
zo vond hij symbolen in een sanskriettekst waarin de techniek
van het helen beschreven stond. om de betekenis ervan goed tot zich door
te laten dringen ging hij tweeëntwintig dagen lang intensief mediteren
op een berg.
usui kreeg na twintig dagen mediteren het visioen dat
hem inzicht verschafte in de betekenis van de symbolen. in de laatste
nacht op de berg werd hij op zijn hoofd geraakt door een bal van licht.
tussen de regenbogen en de kleurige bellen die daarvan het gevolg waren,
zag en begreep hij de essentie van de reikisymbolen. het 'usui system
of natural healing' was geboren (in 1914 of later). de werking van de
helende kracht leerde hij tijdens de voettocht vanaf de berg kennen: hij
verwondde zijn teen en merkte dat hij met zijn handen de wond kon genezen.
in de zeven jaar die volgden gebruikte hij de kracht van
reiki om arme en zieke mensen te helpen in de sloppenwijken van kyoto.
tot zijn teleurstelling merkte hij dat zijn methode niet helemaal goed
werkte. zijn patiënten kwamen terug, want ze bleven hulpbehoevend
omdat ze reiki niet op waarde schatten. vanaf dat moment moesten mensen
betalen voor de behandeling.
vanuit een klooster trok usui vervolgens van dorp tot
dorp in japan. op een van zijn tochten ontmoette hij chujiro hayashi,
een gepensioneerde marineofficier. die was zo onder de indruk van usui
dat hij hem begeleidde op zijn reizen en zich liet inwijden in reiki.
toen usui stierf richtte hayashi een reikikliniek op in tokyo. dat was
de kliniek waar takata zich had laten behandelen.
energy blueprints
dit verhaal van takata moet duidelijk maken dat reiki
geen uitvinding van de 20ste eeuw is, want reiki is usui's herontdekking
van wat in religieuze geschriften van duizenden jaren geleden stond. latere
reikiauteurs zeggen dat reiki een vergeten tibetaanse techniek is en weer
anderen beweren dat het een oude confucianistische methode is. oud, daar
gaat het om, het liefst afkomstig uit een mythisch gouden tijdperk. egyptische
tekens en runen vervullen in enkele nieuwe reikistromingen dezelfde functie.
dat usui zich verdiepte in verschillende religieuze tradities
om het antwoord op zijn vraag te vinden, is kenmerkend voor een moderne
esoterische stroming. de onderliggende visie is, dat onder alle religieuze
diversiteit een spirituele eenheid verborgen ligt.
jezus en boeddha konden beiden via handoplegging mensen
genezen en dat maakt hen volgens sommigen in de reikiliteratuur tot genezers
die in de oeroude reikitraditie passen. dat die twee toch niet helemaal
hetzelfde waren, ontgaat de reikifilosofen, en evenmin hebben ze oog voor
de uiteeenlopende opvattingen over ziekte en gezondheid in verschillende
culturen en tijdperken. voor hen is het allemaal dezelfde 'eeuwige wijsheid',
waartoe reiki ook behoort.
de universele energie, ki, het christelijke symbool licht,
prana en kundalini, het dierlijk magnetisme van mesmer, het islamitische
begrip baraka en zelfs de orgon-energie van wilhelm reich, het is allemaal
een pot nat voor de reikiauteurs.
de manier waarop die verschillende principes worden geïnterpreteerd
is niets anders dan de projectie van het eigen, moderne esoterische wereldbeeld
op mensen uit andere culturen en andere tijden. men denkt dat men symbolen
uit andere culturen kan begrijpen door erover te fantaseren.
zoals elke moderne esoterische stroming is ook in reiki
veel pseudo-wetenschap te vinden. in het verhaal van takata is usui niet
voor niets een christelijke geleerde: dat valt op, omdat auteurs uit een
aantal nieuwe reikistromingen ontkennen dat usui aan een universiteit
heeft gewerkt en christelijk was. hij zou onder meer zakenman en journalist
zijn geweest.
bij reiki gaat het zoals gezegd om universele energie.
een reikitheoreticus denk daardoor te kunnen aansluiten bij de relativiteitstheorie
van einstein. want, zo beweert hij, e=mc2 betekent
dat alles energie is, en dat is precies de essentie van reiki: licht,
onze emoties, onze gedachten, alles is energie. een heel fraai staaltje
is te lezen in het volgende citaat:
'reiki is nonpolarized subatomic energy that is released
as a harmonic into energy blueprints (e.g. the body) that are in a state
of disharmony' (geciteerd in hammer, blz. 319).
een belangrijk onderdeel van takata's verhaal is haar
eerste ervaring met reiki: haar galstenen, tumor en blindedarmontsteking
verdwenen als gevolg van een intensieve reikibehandeling. ook in usui's
biografie zijn ervaringen belangrijk: op de berg genas hij zijn teen en
in de sloppenwijken van kyoto behandelde hij honderden anderen.
de nederlandse reikimasters ton driessen en ans steegh
stellen op hun website de ervaring van reiki boven de andere argumenten:
'het begrip reiki is misschien wel nooit verklaarbaar, tastbaar te maken,
vergelijkbaar met liefde. maar iedereen die ermee in contact is gekomen
snapt wel waar het over gaat. en als de effecten bevorderlijk blijken
voor ieder afzonderlijk en daardoor voor de hele wereld, dan is het zeker
tao: een goede weg'.
grootmeesteres
ook de nieuwe vormen van reiki voorzien zich van een 'invented
tradition' (de term is van de historicus eric hobsbawm).
naast de stroming die vasthoudt aan de naam usui system
of natural healing en die zich verenigde onder de naam reiki alliance,
bestaan nu onder andere karuna reiki, tera-mai reiki, tibetaans reiki
en traditionele japanse reiki (tjr). in principe wijkt de manier waarop
die stromingen de eigen praktijk legitimeren niet af van de manier waarop
takata reiki legitimeerde. een blik op de manier waarop zij dat aanpakken
is wel verhelderend. want nieuwe stromingen moeten verklaren hoe de eigen
versie tegenover die van takata staat. de claims van verschillende tradities
staan nu naast elkaar: de eigen versie moet wel beter zijn of anderen
vertroebelen de oorspronkelijke, authentieke traditie.
een belangrijke scheuring in de reiki alliance kwam tot
stand toen de kleindochter van takata, phyllis furumoto, zichzelf op een
vergadering in 1983 uitriep tot grootmeester van dat systeem. ze verantwoordde
haar machtsgreep door erop te wijzen dat ze als kleindochter van takata
ook rechtmatige opvolger in de lijn van takata was. furumoto's poging
om reiki naar zich toe te trekken door de term reiki als merknaam te registreren
mislukte, omdat de patent and trademark office van de u.s. department
of commerce bepaalde dat de term inmiddels in het publieke domein lag.
brigitte müller en horst günther, twee door
furumoto geïnitieerde reikimasters, schrijven dat het een belangrijke
wens is van de reiki alliance 'om phyllis furumoto als grootmeesteres
in directe spirituele lijn van mikao usui, chujiro hayashi en hawayo takata
te erkennen'. ze vinden het 'belangrijk om usui's leer te bewaren en op
traditionele wijze door te geven'.
maar caroll ann farmer, zelf ook ingewijd door furumoto,
stelde in een open brief aan alle reikimasters in 1997, dat er helemaal
geen opvolger was benoemd door takata. volgens haar past in de originele,
zuivere reiki, zoals dat door takata is doorgegeven, helemaal geen grootmeesterpositie.
dit conflict gaat over de zuiverheid van de traditie,
maar ook financiële zaken spelen een rol. furumoto wilde vaststaande
(hoge) bedragen voor de opleiding tot master, enkele van haar criticasters
vonden dat de hoogte van dat bedrag niet altijd hetzelfde hoeft te zijn.
farmer beschuldigt furumoto ervan dat ze vooral uit is op eigenbelang
en dat ze van de wortels van reiki is afgedwaald.
hersenhelften
directe opvolging en vasthouden aan de traditie is een
belangrijk element in de verantwoording van verschillende reikimasters:
die beschrijven in detail hoe de link gelegd kan worden naar de grondlegger
van reiki. farmer zegt dat zij de vierde reikimaster is die door furumoto
is ingewijd. de reikimaster honervogt beschrijft in haar boek over reiki
bijvoorbeeld: usui initieerde hayashi, die takata initieerde, die mcfadyen
initieerde, die himani initieerde, die honervogt initieerde.
karuna reiki is ontwikkeld (en inmiddels ook een merknaam)
door william lee rand, die het beschrijft als een aanvulling en verbetering
op de usui reiki. volgens hem is takata's reiki niet zo flexibel als die
van haar leraar, usui. takata's stijl is westers, lineair en logisch en
verbonden met de linkerhersenhelft, terwijl de japanse stijl meer open
en intuïtief is en verbonden met de rechterhersenhelft.
william lee rand baseert die kennis op inzichten die hij
kreeg uit andere healingtechnieken. ook ging hij samen met andere reikimasters
op zoek naar een dieper inzicht in de werking van het healingproces door
de 'hogere macht' te vragen om verbonden te worden met een nog sterkere
energie. karuna reiki heeft niet alleen die extra energie, maar ook meer
symbolen dan usui reiki: die werden gechanneld door reikimasters.
karuna reiki wordt gepresenteerd als een vorm die alleen
onderwezen kan worden aan reikimasters. zoals alle reikivormen die ook
merknaam zijn, mag karuna reiki alleen onderwezen worden door reikimasters
die in karuna reiki zijn opgeleid.
dat de westerse leer van takata afwijkt van usui's oorpronkelijke
reiki is het belangrijkste argument van de stroming die zich de traditionele
japanse reiki (tjr) noemt. hun breuk met takata is nogal rigoureus: zij
maakte volgens hen van reiki een mondelinge traditie, terwijl in japan
wordt gebruikgemaakt van aantekeningen van usui. het door takata beschreven
levensverhaal van usui klopt ook niet: er was geen reis, er was geen mysterie,
usui werd niet door een bal van licht getroffen. usui was namelijk lid
van een spirituele boeddhistische sekte en reiki is niet meer dan een
vermenging van zijn boeddhisme met qigong en andere chinese geneeskunde.
de symbolen en de praktijk van het handopleggen van de westerse vorm wijken
sterk af van de traditionele en authentieke vorm van reiki: die is in
tjr te vinden.
galactic confederation
skhm is een heel ander verhaal. het werd ontwikkeld door
patrick zeigler, die beweert dat hij tijdens een nachtelijk verblijf in
de grote piramide van egypte een initiatie doormaakte waarbij een elektrische
blauwwitte bal van lichtenergie zijn hart raakte. hij 'herontdekte' daardoor
een energiesysteem, skhm geheten, dat, zo bleek toen hij zich in de vs
verdiepte in reiki, goed te combineren was met de universele energie van
reiki. na een conflict met enkele reikimasters, waaronder phyllis furumoto,
besloot hij niet het reikipad te volgen, maar een eigen weg te kiezen.
skhm is volgens zeigler en zijn volgelingen het oud-egyptische
begrip dat dezelfde betekenis heeft als het chinese begrip qi en het sanskriet
begrip prana. volgelingen van zeigler maken niet alleen gebruik van ki
en skhm, maar via channeling werden ook andere energieën aangeboord,
seichem en sekhem genaamd.
het verhaal over tera-mai reiki (ook al wettig gedeponeerd)
is dat de grondlegster kathleen miller eerst werd ingewijd als reikimaster
door iris ishikura, een van de vijf leerlingen van takata die de ademhalings-
en contractietechniek van haar doorkregen, vervolgens reiki op een hoger
niveau bracht door met runentekens en de egyptische tekens van zeigler
te oefenen. later ontving ze via channeling van niemand minder dan sai
baba, die ook in visioenen voor haar verscheen, een aanvullend symbool,
zonar genaamd. over takata wordt gezegd dat ze dat symbool was vergeten
door te geven.
tera-mai reiki heeft niet alleen zonar en skhm, het maakt
ook gebruik van stralingen die kathleen miller doorkreeg van 'the ascended
masters, the galactic confederation and the angels of the eternal light',
met wie zij sinds 1991 in contact staat. die 'spirit guides' channelden
haar de energieën sakara (verbonden met het element vuur), sophi-el
(verbonden met het element water) en angelic light (verbonden met het
element lucht). reiki is opeens niet meer dé universele energie,
maar een van de vier, en verbonden met het element aarde.
al die verschillende claims, al die verschillende verhalen,
dat moet vragen oproepen bij reikidiscipelen uit elke reikistroming. want
als de westerse reiki, zoals die is doorgegeven door takata, echt zo afwijkt
van de oorspronkelijke vorm van reiki, zoals usui die begonnen is, welke
is dan de juiste? heeft takata usui's levensverhaal verzonnen, of heeft
hayashi haar iets op de mouw gespeld? was usui boeddhistisch monnik, of
christelijk hoogleraar?
het lijkt dat het voor een reikileerling ingewikkeld is
om uit al die varianten er eentje te kiezen, maar in werkelijkheid is
het onthutsend eenvoudig. de ervaring van reiki, in welke vorm dan ook,
is het ultieme bewijs van de claims van reiki, want, zo kunnen we lezen
op een website over tera-mai:
'ieder systeem wat goede resultaten geeft, is goed. er
is eigenlijk geen beter of slechter, alleen anders'.
literatuur
evans-pritchard, edward, theories of primitive religion.
oxford, 1965.
hammer, olav, claiming knowledge. strategies of epistemology
from theosophy to the new age. brill, leiden, 2001.
hobsbawm, eric en terence ranger, the invention of
tradition. cambridge, 1983.
micozzi, marc s. (red.), fundamentals of complementary
and alternative medicine (second edition). new york.
müller, brigitte en horst günther, reiki:
heel jezelf en anderen. den haag, 1992 (vertaling van reiki, heile
dich selbst. münchen, 1991).
tonkin, elisabeth, narrating our pasts. the social
construction of oral history. cambridge, 1992.
de illustratie bij dit artikel is een deel van de omslag
van: baginski, bodo j. & shalila sharamon. reiki de universele
energie. ankh-hermes, deventer, 1988.
de meeste informatie over reiki vond ik op het internet,
onder meer op de volgende websites:
www.reiki.nl
www.reiki.7gen.com
www.reiki.org
www.reikialoha.com
www.skhm.org
www.threshold.ca/reiki
www.teramaireiki.tripod.com
jeroen boekhoven is godsdienstwetenschapper.
homepage
skepsis
meesters van reiki Précédent 780 Précédent 779 Précédent 778 Précédent 777 Précédent 776 Précédent 775 Précédent 774 Précédent 773 Précédent 772 Précédent 771 Précédent 770 Précédent 769 Précédent 768 Précédent 767 Précédent 766 Précédent 765 Précédent 764 Précédent 763 Précédent 762 Précédent 761 Précédent 760 Précédent 759 Précédent 758 Précédent 757 Précédent 756 Précédent 755 Précédent 754 Précédent 753 Précédent 752 Précédent 751 Suivant 782 Suivant 783 Suivant 784 Suivant 785 Suivant 786 Suivant 787 Suivant 788 Suivant 789 Suivant 790 Suivant 791 Suivant 792 Suivant 793 Suivant 794 Suivant 795 Suivant 796 Suivant 797 Suivant 798 Suivant 799 Suivant 800 Suivant 801 Suivant 802 Suivant 803 Suivant 804 Suivant 805 Suivant 806 Suivant 807 Suivant 808 Suivant 809 Suivant 810 Suivant 811